spam

“Jeg tænkte, at du ville blive glad for et godt tilbud”

Dette indlæg postede jeg på LinkedIn d. 22. januar, 2016. Folk var glade for den, så nu ryger den også på her.

Du har muligvis verdens bedste produkter og de aller bedste intentioner. Men det ændrer ikke ved det faktum, at du ikke må fortælle mig om dem, med mindre jeg har bedt dig om det.

Sæt dig ind i min virksomhed

Normalt sletter jeg bare de her mails, der af og til dumper ind i indbakken. Selvom afsender uden tvivl har gjort en masse ud af at få den til at lyde personlig, tilføjet et par smileys og lige slutter af med “God dag!”, så oser de langt væk af, at de har ikke brugt 2 pivsekunder på at sætte sig ind i min virksomhed.

Der er eksempelvis ingen grund til at skrive “I” og”jeres” når jeg gør meget ud af at fortælle, at der altså blot er mig. At starte mailen med “Kære Vittrup Kommunikation” gør mig heller ikke lige frem varm om hjertet. Og at du så ovenikøbet prøver at sælge mig noget, som jeg slet ikke har brug for, det gør mig ikke just til jeres bedste ambassadør.

Not kosher, dude!

Som sagt sletter jeg de fleste, men det hænder, at jeg lige er i det der hjørne, hvor jeg (næsten) føler mig forpligtiget til at fortælle dem, at det ikke ligefrem er helt ‘kosher’ at sende den slags mails. Dem, der er totalt ligeglade og godt ved, at de ikke må, de svarer som regel ikke.

Men det hænder, at jeg får svar retur og her fortsætter den velmenende dialog. Et svar retur kunne eksempelvis være: “Jamen jeg tænkte, at du ville blive glad for et godt tilbud!” – indsæt selv passende antal smileys bagefter.

Og det er da også meget sødt, at de sådan tænker på mig. Tænk at de bare gerne ville gøre mig glad!

Fokus på den lange bane

Det er uden tvivl den nemme vej at sende en masse mails ud til potentielle kunder, men er det også den, der giver det bedste resultat på den lange bane?

Hvad med at smøge ærmerne op og komme ud i marken og lave noget godt gammeldags salgsarbejde? Netværke, deltage på messer og konferencer, gøre en indsats for at smide noget godt content online (hvad enten det er Twitter, LinkedIn, Youtube eller Facebook) og i det hele taget være noget for ens (potentielle) kunder.

Jeg går lige nu og brygger på et nyt indlæg, der tager fat om hvad sådanne virksomheder i stedet kan ty til. Der er nemlig langt mere værdifulde og nyttige redskaber i værktøjskassen.

Stay tuned!

/ Line

Brug for et fagligt 'fix' fra tid til anden?
Så tilmeld dig mit nyhedsbrev, hvor jeg giver dig faglige indspark og inspiration til dit arbejde.
Jeg sender ca. en gang om måneden.
Never display this again